مراقبت‌های پس از ترمیم دندان

دیدگاه : 0 دیدگاه

مراقبت‌های پس از ترمیم دندان

۱. در صورت دریافت بی‌حسی در فک پایین تا برطرف شدن بی‌حسی مراقب باشید هنگام جویدن،لب خود را گاز نگیرید.

۲. درصورتی‌که برای ترمیم دندان شما از آمالگام (مواد فلزی) استفاده شده، تا یک ساعت از جویدن خودداری کنید.

۳. همچنین در صورت استفاده از آمالگام در دندان شما، تا بیست‌وچهار ساعت از جویدن با سمتی که درمان شده خودداری کنید.

۴. درصورتی‌که پس از بیست‌وچهار ساعت با دندان موردنظر جویدید (صرف‌نظر از نوع ماده استفاده شده) و احساس کردید ترمیم موردنظر بلند است، بازهم از جویدن با آن خودداری کنید و جهت تنظیم ارتفاع آن به پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت‌های پس از درمان ریشه

۱. درصورتی‌که در یک جلسه درمان ریشه و ترمیم دندان انجام شد، توصیه‌های مربوط به ترمیم دندان را رعایت کنید.

۲. درصورتی‌که دندان موردنظر پانسمان شده، تا انجام و تکمیل درمان نهایی، با آن سمت غذا نجوید، در غیر این صورت احتمال درد، خروج پانسمان و شکستن دندان وجود دارد.

۳. در صورت خروج کامل پانسمان، هر چه سریع‌تر جهت پانسمان مجدد به پزشک خود مراجعه کنید، در غیر این صورت میکروب‌های موجود در بزاق، کانال‌های دندان شما را آلوده خواهند کرد و این یعنی افزایش احتمال عفونت در درازمدت.

۳. در صورت تجویز آنتی‌بیوتیک، آن را تا انتها و سر ساعت استفاده کنید.

۴. در صورت تجویز مسکن، فقط تا زمانی که درد دارید و فقط به مقدار تجویز شده از مسکن استفاده کنید، مصرف بیش‌ازحد، نه‌تنها در کاهش درد اثری ندارد، بلکه باعث مسمومیت دارویی می‌شود.

۵. در صورت انجام درمان در فک پایین، تا پایان یافتن اثر بی‌حسی، مراقب باشید هنگام جویدن لب خود را گاز نگیرید.

۶. در صورت ایجاد ورم (آبسه) در ناحیه درمان، چه از داخل دهان (روی لثه)، چه از روی صورت، مراتب را با پزشک خود در میان بگذارید و بدون تجویز از آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید.

توصیه‌های پس از روکش کردن دندان

۱. تا بیست‌وچهار ساعت با سمتی که درمان شده نجوید، تا چسب روکش کاملاً سفت و محکم شود.

۲. درصورتی‌که هر زمان احساس کردید چسب روکش شل شده، و روکش لق شده، آن را از دهان خارج کنید و تا مراجعه به پزشک در یک دستمال نگهداری کنید، زیرا استفاده از روکش لق، با احتمال شکستن روکش و بلعیدن و یا ورود آن به مجرای تنفسی همراه است.

۳. درصورت خروج روکش، هر چه سریع‌تر برای چسباندن مجدد آن به پزشک مراجعه کنید (حداکثر چهل‌وهشت ساعت)، زیرا درصورتی‌که برای مدت طولانی روکش خارج از دهان باشد، ممکن است دندان‌های مجاور و روبروی آن حرکت کرده و روکش سر جای خود ننشیند.

۴. درصورتی‌که پس از چهل‌وهشت ساعت از چسباندن روکش احساس بلندی داشتید، جهت تنظیم ارتفاع به پزشکتان مراجعه کنید (احساس بلندی تا چهل‌وهشت ساعت می‌تواند طبیعی باشد).

۵. در صورت وجود فاصله زیاد بین روکش و دندان‌های مجاور و ایجاد گیر غذایی، جهت اصلاح این مشکل به پزشک خود مراجعه کنید.

نکات و مراقبت‌های پس از انواع جراحی:

خونریزی:

۱. تا بیست‌وچهار ساعت از خالی کردن آب دهان خودداری کنید و باوجود خون مختصر آن را ببلعید.

۲. بنابراین طی این مدت از انجام هر کاری که منجر به خالی کردن آب دهان می‌شود، مثل: استفاده از مسواک و دهان‌شویه و آب‌نمک، خودداری کنید.

۳. در غیر این صورت خونریزی ادامه پیدا می‌کند، زیرا به‌محض تشکیل لخته در صورت تف کردن، لخته متصل به آب دهان از جای خود کنده شده و از دهان خارج می‌شود.

۴. وجود مقدار کمی خون دردهان تا چند روز طبیعی است.

۵. خوردن غذای سرد و بستنی تا بیست‌وچهار ساعت، به کاهش خونریزی کمک می‌کند.

۶. اگر دندان شما کشیده یا از طریق جراحی خارج‌شده، تا یک ساعت گاز قرار داده‌شده روی آن را فشار دهید، در صورت ادامه خونریزی یک گاز دیگر را تا کرده و خیس کنید و مجدداً این کار را تکرار کنید.

۷. درصورتی‌که باوجود رعایت موارد گفته‌شده لخته‌های بزرگ خون در دهان شما ایجاد می‌شود و با هر بار پاک کردن آن این ماجرا ادامه دارد با پزشک خود تماس بگیرید.

تورم (پس از ایمپلنت و کشیدن دندان با جراحی):

۱. ایجاد تورم طبیعی است، این تورم تا چهل و هست ساعت افزایشی است، سپس طی هفت روز کاهش پیدا می‌کند.

۲. علت ایجاد آن دریل کردن و تحریک استخوان فک است.

۳. جهت کنترل تورم بلافاصله پس از جراحی از کمپرس سرما به مدت بیست‌وچهار ساعت و سپس از کمپرس گرما تا از بین رفتن تورم استفاده کنید.

۴. هر پانزده دقیقه، یک دقیقه از کمپرس سرما یا گرما استفاده کنید.

۵. مراقب باشید هنگام استفاده از کمپرس به‌ صورت و ناحیه جراحی فشار وارد نکنید.

۶. در انجام کمپرس سرما و گرما کوشا باشید، کنترل نکردن تورم ممکن است منجر به پاره شدن بخیه‌ها شود.

۷. اگر پس از رعایت همه موارد گفته‌شده تورم بعد از چهل‌وهشت ساعت افزایشی بود، یا حجم آن خیلی غیرطبیعی بود با پزشک خود تماس بگیرید (تورم به‌اندازه یک گردو طبیعی است😉).

بخیه:

۱. از کنار زدن لب جهت دیدن بخیه‌ها خودداری کنید، این کار ممکن است باعث کشیده شدن مخاط و پارگی بخیه شود.

۲. معمولاً بخیه باید به مدت یک تا دو هفته (بسته به نوع جراحی) باقی بمانند.

۳. طی این دو هفته هنگام خندیدن و صحبت کردن حرکات لب را محدود کنید تا از بخیه‌ها حفاظت بیشتری بشود.

۴. درصورتی‌که احساس کردید نخ آزاد دردهان شما وجود دارد و احتمال باز شدن بخیه را می‌دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.

۵. با زبان بخیه‌ها را لمس نکنید، این کار باعث شل شدن آن‌ها می‌شود، ضمناً در صورت استفاده از نخ‌های نایلونی می‌تواند باعث زخم شدن زبان شما بشود.

داروهای مصرفی پس از جراحی:

۱. آنتی‌بیوتیک باید در ساعت مشخص و تا انتها مصرف شود.

۲. مسکن فقط تا زمانی که درد وجود دارد، در فواصل زمانی تعیین‌شده توسط پزشک مصرف شود.

۳. مصرف مسکن به میزانی بیشتر از مقدار تجویزشده نه‌تنها اثر اضافی ندارد، بلکه می‌تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

۴. دهان‌شویه برای مدتی که تجویزشده، طبق دستور پزشک استفاده شود.

۵. معمولاً استفاده از دهان‌شویه بعد از بیست‌وچهار ساعت آغاز می‌شود، زیرا در این مدت خالی کردن آب دهان به علت احتمال ایجاد خونریزی مجاز نیست.

۶. فقط از همان نوع دهان‌شویه تجویزی و دقیقاً برای همان مدتی که تجویزشده استفاده کنید، زیرا برخی از دهان‌شویه‌ها حاوی موادی (مثل الکل) هستند که مناسب استفاده پس از جراحی نیستند، و برخی نیز (مثل کلر هگزیدین) در صورت استفاده طولانی‌مدت باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند.

۷. هنگام استفاده و خالی کردن دهان‌شویه از پمپاژ آن خودداری کنید، زیرا ممکن است خونریزی از ناحیه جراحی مجدداً شروع شود، استفاده و تخلیه دهان‌شویه باید کاملاً با ملایمت انجام شود.

۸. در صورت تجویز ویتامین (به‌ویژه ویتامین دی)، مخصوصاً در جراحی ایمپلنت و پیوند استخوان مصرف آن را جدی بگیرید.

۹. در صورت بروز هرگونه علائم آلرژی پس از مصرف دارو (گوارشی، پوستی و…) جهت تغییر دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

جویدن:

۱. در جراحی دندان یا لثه تا یک هفته با سمتی که جراحی‌شده غذا را نجوید، تا آسیب به بخیه‌ها ایجاد نشود، و خونریزی مجدد اتفاق نیفتد.

۲. در جراحی ایمپلنت و پیوند استخوان تا دو ماه مطلقاً از جویدن با سمتی که جراحی‌شده خودداری کنید، زیرا طی این مدت فرایند جوش خوردن ایمپلنت یا مواد پیوندی با استخوان فک در جریان است و هرگونه فشار باعث شکسته شدن اتصالات بین این دو خواهد شد.

۳. پس جهت کنترل غذا در یک سمت باید لقمه‌ها کوچک شوند.

۴. بنابراین از قاشق مرباخوری جهت صرف غذا استفاده کنید.

۵. حجم لقمه‌های نان به یک‌سوم مقدار طبیعی کاهش پیدا کند.

۶. آهسته غذا بخورید و هنگام صرف غذا از صحبت کردن پرهیز کنید تا بتوانید غذا را در یک سمت دهان مهار کنید.

۷. ترجیحاً از غذاهای نرم استفاده کنید تا دندان‌های سمتی که با آن می‌جوید، طی این دو ماه تحت‌فشار بیش‌ازحد قرار نگیرند.

مراقبت‌های اختصاصی جراحی سینوس:

تا دو هفته:

۱. عطسه و سرفه را با دهان باز انجام دهید و از حبس کردن آن‌ها در بینی پرهیز کنید.

۲. هنگام تمیز کردن بینی از فین کردن خودداری کنید.

۳. از خم شدن و پایین آوردن سر خودداری کنید (حتی هنگام نمازخواندن).

۴. اگر خون یا دانه‌های ریز و سفید رنگ پودر استخوان از بینی شما خارج می‌شود، پزشک خود را مطلع کنید.

نکات و مراقبت‌های پس از جراحی ایمپلنت و پیوند استخوان:

۱. اگر مقدار زیادی دانه‌های ریز و سفید پودر استخوان دردهان مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

۲. اگر پیچ روی ایمپلنت شما شل یا باز شد، همان روز به پزشک خود مراجعه کنید.

بهداشت دهان بعد از جراحی

۱. مسواک و نخ دندان از بیست‌وچهار ساعت بعد از جراحی که خارج کردن آب دهان مجاز است باید آغاز شود.

۲. مسواک به بخیه‌ها و ناحیه جراحی برخورد نکند، اما بااحتیاط از اولین دندان مجاور ناحیه جراحی مسواک زدن را شروع دهید.

۳. دهان‌شویه را طبق تجویز استفاده کنید، تا بهداشت ناحیه جراحی که احتمال تجمع میکروب و مواد غذایی روی بخیه‌های آن وجود دارد افزایش پیدا کند.

۴. در صورت پایین بودن بهداشت در روزهای پس از جراحی به علت افزایش حجم میکروب، التهاب ناحیه جراحی افزایش پیدا کرده موجب درد و عفونت و التیام دیرتر زخم، و در صورت انجام پیوند لثه و استخوان یا قرار دادن ایمپلنت، موجب پس‌زده شدن این موارد خواهد شد.